The cosmogony of Ovid’s Metamorphoses and Orphic Rhapsodies
DOI:
https://doi.org/10.3989/emerita.2018.01.1721Keywords:
Ovid, Metamorphoses, Latin Epic, Orphic textsAbstract
The aim of the paper is to study the cosmogony of Ovid’s Metamorphoses, within the framework of the literary and philosophical tradition of cosmogonies. After a reflection on the cosmogonies in ancient literatures and on the role of the Ovidian in the poem, the proem of Metamorphoses and various aspects of the cosmogony are examined: (1) the description of the initial state of the cosmos and the concept of Chaos; (2) the proposed consideration of a new Greek model, viz Orphic Rhapsodies; (3) a quick reference to Met. I 9; (4) An allusion to the meaning of iners, and (5) reflections on deus et melior natura, to end with some concluding remarks.
Downloads
References
Alderink, L. J. 1981: Creation and Salvation in Ancient Orphism, Chico.
Alfonsi, L. 1958: «L'inquadramento filosofico delle Metamorfosi ovidiane», en Ovidiana. Recherches sur Ovide, París, pp. 267-272.
Alvar Ezquerra, A. 1997: «El significado de Las Metamorfosis en la poesía del siglo de Augusto», Cuadernos de Literatura Griega y Latina. I , Santiago de Com postela, pp. 109-124 (= cap. 6 de De Catulo a Ausonio. Lecturas y lecciones de poesía latina , Madrid, 2009).
Álvarez, C. e Iglesias, R. M. 1995: Ovidio, Metamorfosis, Traducción de ––, Madrid.
Anderson, W. S. 1996: Ovid's Metamorphoses , Books 1-5, Norman-Londres.
Barchiesi, A. 1989: «Voci e istanze narrative nelle Metamorfosi di Ovidio», MD 23, pp. 55-97. https://doi.org/10.2307/40235940
Barchiesi, A. 2005: Ovidio, Metamorfosi , vol. I, libri I-II, a cura di ––, Milán.
Beekes, R. 2010: Etymological Dictionary of Greek, Leiden-Boston.
Bernabé, A. 1994: «Consideraciones sobre una Teogonía órfica», en Actas del VIII Congreso Espa-ol de Estudios Clásicos, Madrid, pp. 91-100.
Bernabé, A. 1995: «Una cosmogonía cómica (Aristófanes Aves 695 ss.)», en López Férez, J. A. (ed.), De Homero a Libanio, Madrid, pp. 195-211.
Bernabé, A. 2003: Hieros logos. Poesía órfica sobre los dioses, el alma y el más allá, Madrid.
Bernabé, A. 2004: Poetae Epici Graeci Testimonia et fragmenta, Pars. II, fasc. 1, Orphicorum et Orphicis similium testimonia et fragmenta , Múnich-Leipzig.
Bernabé, A. 2008: Dioses, héroes y orígenes del mundo, Madrid.
Bernabé, A. 2008a: «La teogonía órfica citada en las Pseudoclementina», Adamantius 14, pp. 79-99.
Bernabé, A. 2008b: «Teogonías órficas», en Bernabé y Casadesús 2008, pp. 291-324.
Bernabé, A. 2009: «L'Inno a Zeus orfico. Vicissitudini letterarie, ideologiche e religiose», RFIC 137, pp. 56-85.
Bernabé, A. 2013: «Orphics and Pythagoreans: The Greek Perspective», en Cornelli, G., McKirahan, R. y Macris, C. (eds.), On Pythagoreanism, Berlín-Boston, pp. 117-152. https://doi.org/10.1515/9783110318500.117 PMid:24114079
Bernabé, A. 2013a: «The Commentary of the Derveni Papyrus. The Last of Presocratic Cosmogonies», Littera Antiqua 7, pp. 4-31.
Bernabé, A. y Casadesús, F. (eds.) 2008: Orfeo y la tradición órfica: Un reencuentro , Madrid.
Berti, E. 2000: Aristotele. Protreptico. Esortazione alla filosofia , Turín.
Bettini, M. 2012: «Missing Cosmogonies: the Roman Case?», ARG 13, pp. 69-92. https://doi.org/10.1515/afgs.2012.69
Bilinski, B. 1959: «Elementi esiodei nelle Metamorfosi di Ovidio», Atti del Convegno internazionale ovidiano (Sulmona, Maggio 1958), Roma, pp. 101-123. PMid:13638875
Boillat, M. 1976: Les Metamorphoses d'Ovide. Thèmes majeurs et problèmes de composition, Berna-Francoforte. PMid:1013712
Bömer, F. 1969: P. Ovidius Naso, Metamorphosen , Kommentar von ––, Buch I-III, Heidelberg.
Boyd, B. W. 2002: Brill's Companion to Ovid, Leiden-Boston-Colonia.
Bremmer, J. N. 1993: «Three Roman Myths», en Graf, F. (ed.), Mythos in mythenloser Gesellschaft. Das Paradigma Roms, Stuttgart-Leipzig, pp. 158-174. https://doi.org/10.1515/9783110974812.158
Burkert, W. 1999: «The logic of cosmogony», en R. Buxton (ed.), From Myth to Reason? Studies in the Development of Greek Thought, Oxford, pp. 87-106.
Burkert, W. 2008: «El dios solitario. Orfeo fr. 12 Bernabé en contexto», en Bernabé y Casadesús 2008, pp. 579-589.
Conte, G. B. 1986: The rethoric of imitation. Genre and poetic memory in Virgil and other Latin poets, Ithaca (Nueva York).
Curd, P. 2007: Anaxagoras of Clazomenae, Fragments and Testimonia, Toronto-Buffalo- Londres. PMid:17645037
Dörrie, H. 1959: «Wandlung und Dauer Ovids Metamorphosen und Posidonios' Lehre von der Substanz», AU 4, pp. 95-116.
Duchemin, J. 1981: «La création et le déluge chez Ovide. Recherche sur les sources grecques et orientales du mythe», Letterature comparate, Problemi e metodo. Studi in onore di E. Paratore, Bolonia, pp. 549-580.
Due, O. S. 1974: Changing Forms: Studies in the Metamorphoses of Ovid, Copenhague. PMid:1136790
Dumézil, G. 1996: Archaic Roman Religion, Baltimore.
Düring, I. 1961: Aristotle's Protrepticus. An Attempt at Reconstruction, Gotemburgo.
Fantham, E. 2004: Ovid's Metamorphoses, Oxford.
Feliu Mateu, L. y Millet Albà, A. 2014: Enuma elis y otros relatos babilónicos de la creación, Madrid.
Fernández Corte, J. C. y Cantó Llorca, J. 2008: Ovidio, Metamorfosis II. I-V, trad., intr. y notas, Madrid.
Fränkel, H. 1945: Ovid. A Poet Between Two Worlds , Berkeley.
Helzle, M. 1993: «Ovid Cosmogony. Metamorphoses I 5-88 and the Traditions of Ancient Poetry», Papers Leeds 7, pp. 223-234.
Jaeger, W. 1952: La teología de los primeros filósofos griegos, México.
Keith, A. 2002: «Sources and Genres in Ovid's Metamorphoses 1-5», en Boyd 2002, pp. 235-269.
Kenney, E. J. 1982: «Ovid», en Kenney E. y Clausen, W. V. (eds.), The Cambridge History of Classical Literature 2, pp. 420-447. https://doi.org/10.1017/CHOL9780521210430.022
Kenney, E. J. 2006: «Ovidius Prooemians», en Knox, P. E. (ed.), Oxford Readings in Ovid, Oxford, pp. 265-273.
Kern, O. 1922: Orphicorum fragmenta, Berlín.
Lafage, G. 1904: Les Métamorphoses d'Ovide et leur modèles grecs, París.
Lämmli, F. 1962: Vom Chaos zum Kosmos. Zur Geschichte einer Idee, Basilea.
Latte, K. 1926: «Über eine Eigentümlichkeit der italischen Gottesvorstellung», ARW 24, pp. 244-258 (= Kleine Schriften, Múnich, 1968, pp. 76-90).
Lloyd-Jones, H. y Parsons, P. 1983: Supplementum Hellenisticum , Berlín-Nueva York.
Martínez Nieto, R. B. 2000: La aurora del pensamiento griego, Madrid.
Maurach, G. 1979: «Ovids Kosmogonie; Quellenbenutzung und Traditionsstiftung», Gymnasium 86, pp. 131-148.
McKim, R. 1985: «Myth and Philosophy in Ovid's Account of Creation», CJ 80, pp. 97-108.
Megino, C. 2006: Aristóteles, Protréptico. Una exhortación a la filosofía , Madrid.
Myers, K. S. 1994: Ovid's Causes. Cosmogony and Aetiology in the Metamorphoses, Ann Arbor. https://doi.org/10.3998/mpub.14320
Nelis, D. P. 2001: Vergil's "Aeneid" and the "Argonautica" of Apollonius Rhodius, Leeds.
Otis, B. 1970: Ovid as an Epic Poet, 2nd ed. Cambridge.
Pardini, A. 1993: «L'ornitogonia (Ar. Av . 693 sgg.) tra serio e faceto: premessa letteraria al suo studio storico-religioso», en Masaracchia, A. (ed.), Orfeo e l'orfismo, Roma, pp. 53-65.
Parker, R. 1995: «Early Orphism», en Powell, A. (ed.), The Greek World, Londres, pp. 483-510.
Pohlenz, M. 1913: «Die Abfassungskeit von Ovids Metamorphosen », Hermes 48, pp. 1-13.
Roberts, M. 2002: «Creation in Ovid's Metamorphoses and the Latin Poets of Late Antiquity», Arethusa 35, pp. 403-415. https://doi.org/10.1353/are.2002.0025
Robinson, T. M. 1968: «Ovid and the Timaeus», Athenaeum 46, pp. 254-260.
Robbins, F. E. 1913: «The Creation Story in Ovid Met . I», CPh 8, pp. 401-414. https://doi.org/10.1086/359823
Rosati, G. 2002: «Narrative Techniques and Narrative Structures in the Metamorphoses», en Boyd 2002, pp. 271-304.
Ruiz de Elvira, A. 1964: Ovidio, Metamorfosis, I . Barcelona.
Santamaría Álvarez, M. A. 2008: «Orfeo y el orfismo en los poetas helenísticos», en Bernabé y Casadesús 2008, pp. 1339-1382.
Santamaría Álvarez, M. A. 2008a: «El orfismo en Luciano y en la segunda sofística», en Bernabé y Casadesús 2008, pp. 1411-1441.
Santamaría Álvarez, M. A. 2014: «The Song of Orpheus in the Argonautica and the Theogonic Library of Apollonius», en Guichard, L. A., García Alonso, J. L. y de Hoz, M. P. (eds.), The Alexandrian Tradition: Interactions between Science, Religion, and Literature, Berna, pp. 115-140.
Schmitzer, U. 1990: Zeitgeschichte in Ovids "Metamorphosen". Mythologische Dichtung unter politischem Anspruch , Stuttgart. https://doi.org/10.1515/9783110948035
Scully, S. 2015: Hesiod's Theogony: From Near Eastern Creation Myths to Paradise Lost , Oxford.
Sider, D. 2005: The Fragments of Anaxagoras. Introduction, Text, and Commentary, 2nd ed., Sankt Augustin. PMCid:PMC1150256
Solmsen, F. 1950: «Chaos and Apeiron», SIFC 24, pp. 235-248.
Spörri, W. 1959: Späthellenistische Berichte über Welt, Kultur, und Götter Basilea. Stephens, W. C. 1957: The Function of Religious and Philosophical Ideas in Ovid's Metamorphoses , Diss. Princeton.
Tarrant, R. J. 2002: «Chaos in Ovid's Metamorphoses and its Neronian Influence», en Tissol, G. y Wheeler, S. M. (eds.), Reception of Ovid in Antiquity, Arethusa 35, pp. 349-360. https://doi.org/10.1353/are.2002.0026
Treu, ?. 1973: «Eine neue Kosmogonie (P. Oxy. 28 16)», GB 1, pp. 221-239.
West, M. L. 1983: The Orphic Poems, Oxford.
Wheeler, S. 1995: «Imago mundi : Another View of the Creation in Ovid's Metamorphoses», AJPh 46, pp. 95-121. https://doi.org/10.2307/295504
Wheeler, S. 2000: Narrative Dynamics in Ovid's Metamorphoses, Tubinga.
Wilkinson, L. P. 1955: Ovid Recalled, Cambridge.
Ziogas, I. 2013: Ovid and Hesiod: The Metamorphosis of the Catalogue of Women, Cambridge-Nueva York. https://doi.org/10.1017/CBO9781139021944
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.