Pia Hypermestra and Impius Aeneas: The Deconstruction of Aeneas in Ovid’s Heroides (Her. XIV; Aen. VI 687-688, 697-698, 700-701)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/emerita.2021.03.2006

Keywords:

Hypermestra, Aeneas, pietas, Heroides, intertextuality

Abstract


This paper proposes the hypothesis that Ovid deconstructs Aeneas in the Letter of Hypermestra to Lynceus (Her. XIV) and dismantles hegemonic cultural values extolled in the Aeneid, such as male pietas, by placing conjugal pietas, incarnated in Hipermestra, as a central value in the Heroides. On the basis of the analysis of the intertextual relationship between Her. XIV 45-50 and Aen. 678 ff., it is confirmed that there is an ironic relationship of contrast between Hipermestra and Aeneas, who are representative of both types of pietas. It is verified that this relationship aims to place Aeneas in the margin, since in the Heroides the impius Aeneas constitutes the central portrait of the hero, as can be observed in Dido’s Letter to Aeneas. Likewise, it is argued that Ovid choses precisely Hypermestra as the hero’s feminine counterpoint because an in direct opposition relationship between Aeneas and Hypermestra can be inferred in the Aeneid.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez Morán, M.ª C. e Iglesias Montiel, R. M.ª (2004): «La Eneida homérica de Ovidio», en Amado, T. et al. (eds.), Iucundi acti labores. Estudios en Homenaje a Dulce Estefanía Álvarez, Santiago de Compostela, pp. 309-318.

Álvarez Morán, M.ª C. e Iglesias Montiel, R. M.ª (2009): «La odiseica Eneida de las Metamorfosis», CFC(L) 29 (1), pp. 5-23.

Battistella, C. (2011): «Genere e intertestualità in Ovidio: qualche riflessione su Met. 13.771-5; Her. 14.45-50; Ibis 153-8» <http://dictynna.revues.org/685> (03/02/2020). https://doi.org/10.4000/dictynna.685

Blázquez Noya, A. (en prensa): «La pietas de Hipermestra en la Heroida 14: ¿una innovación ovidiana?», en Actas del XV Congreso de la SEEC, en proceso de preparación editorial.

Bonner, C. (1900): «The Danaid-Myth», TAPhA 31, pp. 27-36. https://doi.org/10.2307/282636

Casali, S. (1999): «Facta impia (Virgil, Aeneid 4.596-9)», CQ 49 (1), pp. 203-211. https://doi.org/10.1093/cq/49.1.203

Casali, S. (2003): «Impius Aeneas, impia Hypsipyle: narrazioni menzognere dall'Eneide alla Tebaide di Stazio», Scholia 12, pp. 60-68.

Ceccarelli, L. (2012): «La morte di Turno», MD 69, pp. 71-99.

Edgeworth, R. J. (2005): «The Silence of Vergil and the End of the Aeneid», Vergilius 51, pp. 3-11.

Ehwald, R. (1907): P. Ovidius Naso. Amores, Epistulae, Medicamina faciei femineae, Ars amatoria, Remedia amoris, Leipzig.

Estefanía, D. (2017): «Más sobre la muerte de Turno», CFC(L) 37 (1), pp. 33-50. https://doi.org/10.5209/CFCL.56185

Estefanía, D. (2018): «La Eneida ovidiana. Una nueva interpretación», Emerita 86 (2), pp. 253-276. https://doi.org/10.3989/emerita.2018.03.1734

Fernández Corte, J. C. (2018): «Las Metamorfosis de Ovidio: un (pre)texto para hablar de crítica literaria», en Cortés Tovar, R., González Marín, S. y Cantó Llorca, J. (eds.), Cum mens onus reponit… Artículos inéditos y selección de conferencias, Salamanca, pp. 199-216. https://doi.org/10.2307/j.ctv3mt8vp.15

Fernández Corte, J. C. y Cantó Llorca, J. (2008): «Introducción», en Fernández Corte, J. C. y Cantó Llorca, J. (eds.), Publio Ovidio Nasón. Metamorfosis. Libros I-V , Madrid, pp. 7-204.

Fulkerson, L. (2005): The Ovidian Heroine as Author: Reading, Writing and Community in the «Heroides», Cambridge-Nueva York. https://doi.org/10.1017/CBO9780511482175

Galinsky, K. (1975): Ovid's Metamorphoses: An Introduction to the Basic Aspects , Berkeley. https://doi.org/10.2307/4348299

Galinsky, K. (1988): «The Anger of Aeneas», AJPh 109 (3), pp. 321-348. https://doi.org/10.2307/294888

Greenough, J. B. (1900): Vergil: Bucolics, Aeneid, and Georgics , Boston. Jacobson, H. (1974): Ovid's Heroides, Princeton.

Martínez Astorino, P. (2003-2004): «La Eneida en las Metamorfosis de Ovidio: interpretaciones y parámetros metodológicos para una relectura», Auster 8/9, pp. 97-109.

Martínez Astorino, P. (2017): La apoteosis en las Metamorfosis de Ovidio. Diseño estructural, mitologización y «lectura» en la representación de apoteosis y sus contextos , Bahía Blanca.

Moya del Baño, F. (1986): Ovidio. Heroidas , Madrid.

Palmer, A. (1898): P. Ovidi Nasonis. Heroides. With the Greek Translation of Planudes, Oxford.

Postgate, J. P. (1915): Tibulli aliorumque Carminum libri tres, Oxford.

Putnam, M. C. J. (1994): «Virgil's Danaid Ekphrasis», ICS 19, 171-189.

Ramírez de Verger Jaén, A. (2005): Publio Ovidio Nasón: obras completas , Madrid.

Reeson, J. (2001): Ovid, Heroides 11, 13, and 14: A Commentary, Leiden. https://doi.org/10.1163/9789004351004

Shorey, P., y Laing, G. J. (1919): Horace, Odes and Epodes , Chicago.

Solodow, J. B. (1988): The World of Ovid's Metamorphoses , Chapel Hill-Londres. https://doi.org/10.5149/9781469616490_Solodow

Downloads

Published

2021-06-09

How to Cite

Blázquez Noya, A. . (2021). Pia Hypermestra and Impius Aeneas: The Deconstruction of Aeneas in Ovid’s Heroides (Her. XIV; Aen. VI 687-688, 697-698, 700-701). Emerita, 89(1), 49–72. https://doi.org/10.3989/emerita.2021.03.2006

Issue

Section

Articles