Demons, ghosts and masks in antiquity: larua concept considerations and their meanings
DOI:
https://doi.org/10.3989/emerita.2013.09.1210Keywords:
Laruae, spirits, mask, Roman beliefsAbstract
This paper examines the word larua, which has been commonly accepted as a revengeful evil spirit, in particular as a synonym of Lemur. Besides, it has other meanings such as «mask», although there is a connection between them. Through the different Roman sources examined, we suggest an updating of the meanings and their evolution from the Republic to the late pagan authors.
Downloads
References
Alfayé, S. 2009: «Sit tibi terra gravis, magical religious practices against restless death in the ancient world», en Marco, F., Pina, F. y Remesal, J. (coords.), Formae mortis: el tránsito de la vida a la muerte en las sociedades antiguas, Barcelona, pp. 181-216.
Bronzini, G. B. 1991: «Dalla larva alla maschera», en Bettini, M. (ed.), La Maschera, il Doppio e il Ritratto: Strategie dell' Identità, Roma, pp. 61-84.
Bucheler, E. y Riese, A. 1864: Anthologia Latina, Leipzig.
Cumont, F. 1922: Afterlife in Roman paganism, New Haven.
Cumont, F. 1949: Lux perpetua, París.
DAGR = M. Ch. Daremberg y E. Saglio, Dictionnaire des Antiquités grecques et romaines, 10 vols., París, 1877-1919.
Dumézil, G. 1966: La religion romaine archaique, París.
Dupont, F. 1987: «Les morts et la mémoire: la masque funèbre», en Hinard, f. (ed.), La mort, les morts et l'au-delà dans le monde romain. Actes du Colloque de Caen 20-22 novembre 1985, Caen, pp. 167-172.
Egger, R. 1962: Romische antike und fruhes Christentum I, Klagenfurt.
Ernout, A. y Meillet, A. 1932: Dictionnaire Etymologique de la Langue Latine, París.
Espinosa, T. 2006-2007: «Una aproximación a las creencias populares de los romanos: las Lemurias ¿respeto o temor?» Serie II, Historia Antigua 19-20, pp. 257-269.
Faraone, Ch. A. 1993: Masks of Dionysus, Ithaca.
Felton, D. 1999: Haunted Greece and Rome: ghost stories from classical antiquity, Texas.
Gil Fernández, J. 1971: Séneca, Apocolocintosis: introducción, texto, aparato crítico, traducción y notas. Suplementos de «Estudios Clásicos». Segunda serie de textos: número 4, pp. 105-203.
Hedreen, G. 2007: «Involved spectatorship in archaic Greek art», Art History 30.2, pp. 217-246. http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-8365.2007.00539.x
Hidalgo, M. J. 2009-2010: «Larvas, Lemures, Manes en la demonología de Apuleyo y la creencias populares de los romanos», Arys 8, pp. 165-186.
Hunink, V. 1996: «Notes on Apuleius Apology», Mnemosyne 49, pp. 159-167. http://dx.doi.org/10.1163/1568525962611157
Iles Johnston, S. 1995: «Defining the dreadful: remarks on the Greek child killing demon», en Meyer, M. y Mirecki, P. (eds.), Ancient Magic and ritual power, Boston-Leiden, pp. 361-387.
Jobbé-Duval, E. 1924: Les morts malfaisants «larvae, lemures» d'apres le droit et les croyances populaires des Romains, París.
Kropp, A. 2008: Defixiones: ein aktuelles corpus lateinischer Fluchtafeln, Speyer.
Lessing, G. E. 1769: Wie die Alten den Tod gebildet, Berlín (reed. inglesa Lakoon and How the Ancients Represented Death, Londres, 1914).
Lindsay, W. M. (ed.) 1903: Nonio Marcelo, De compendiosa doctrina, Teubner, Leipzig.
Lux, J. 2004: Examination of the Lemures and the Lemuria, Tesis de Grado, University of Florida. ‹http://etd.fcla.edu/UF/UFE0005482/lux_j.pdf› (15/08/2011).
Marco, F. 2010: «Ante dies novem: sobre un cómputo temporal mencionado en algunos textos mágico-religiosos», Serta Palaeohispanica J. de Hoz. Palaeohispanica 10, pp. 570-590.
Martínez Maza, C. 2000: «Seres intermedios y religiosidad popular en el mundo romano», en Cruz Andreotti, G. y Pérez Jiménez, A. (coords.), Seres intermedios: ángeles, demonios y genios en el mundo mediterráneo, Madrid, pp. 119-150.
Meuli, K. 1975, Gesammelte Schriften, Basilea-Stoccarda, 2 vols. O' Brien, R. 1924: Madness in Ancient Literature, Brown.
Odgen, D. 2008: Night's black agents: witches, wizards and the dead in the ancient world, Londres.
Parkes Weber, F. 1910: Aspects of death and their effects in the living, Londres.
Paschall, D. M. 1939: The Vocabulary of Mental Aberration in Roman Comedy and Petronius, Baltimore.
Patera, M. 2005: «Comment effrayer les enfants: le cas de Mormô / Mormolukê et du mormolukeion», Kernos 18, pp. 371-390. http://dx.doi.org/10.4000/kernos.1910
Preisendanz, K. 1935: «Nekydaimon», RE 16.2, pp. 2239-2266.
Riess, E. 1941, «Notes on Plautus», Classical Quarterly 35, pp. 150-162. http://dx.doi.org/10.1017/S0009838800027609
Rohde, E. 1925: Psyche. The cult of souls and the belief of inmortality among the Greeks, Londres.
Rose, H. J. 1930: «Ancient Italian beliefs concerning the soul», Classical Quarterly 24, pp. 129-135. http://dx.doi.org/10.1017/S0009838800004213
Rubio, L. (ed.) 1978: Apuleyo. El asno de oro, Madrid, Biblioteca Clásica Gredos.
Stock, F. 1996: «Follia e malattie mentali nella medicina romana», ANRW II 37.3, pp. 2282-2410.
Stramaglia, A. 1990: «Due storie di fantasmi raccontate da fantasmi? PMich Inv. 3378 (Pack2 2629) e Apuleio, Met. IX, 29-3», Zeitschrift für Papyrologie und Epigraphik 84, pp. 19-26.
Stramaglia, A. 1999: Res inauditae, increduale. Storie di fantasmi nel mondo grecolatino, Bari.
Suárez de la Torre, E. 2000: «La noción de daimon en la literatura de la Grecia Arcaica y Clásica», en Cruz Andreotti, G. y Pérez Jiménez, A. (coords.), Seres intermedios: ángeles, demonios y genios en el mundo mediterráneo, Madrid, pp. 47-88.
Taylor, L. R. 1925: «The mother of the Lares», American Journal of Archaeology 29, 3, pp. 299-313. http://dx.doi.org/10.2307/497560
Thaniel, J. 1973: «Lemures and Larvae», The American Journal of Philology 94.2, pp. 182-187. http://dx.doi.org/10.2307/294451
Uría Varela, J. 1997: Tabú y eufemismo en Latín, Ámsterdam.
Walde, A. 1906: Lateinisches etymologisches Wörterbuch, Heidelberg.
Winkler, J. 1980: «Lollianos and Desperadoes», Journal of Hellenic Studies 100, pp. 155-181. http://dx.doi.org/10.2307/630738
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read here the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.