On the poetic prosification in the work of Parthenius: The epistolary preface of the Ἐρωτικὰ Παθήματα
DOI:
https://doi.org/10.3989/emerita.2019.11.1925Keywords:
Parthenius of Nicaea, Hellenistic Poetics, Epistolary Preface, ProsificationAbstract
The epistolary preface of the Ἐρωτικὰ Παθήματα cannot be interpreted literally without considering the motifs and rhetorical conventions of the prologues. The aim of this article is to offer an analysis of this brief passage from the programmatic assumptions of Hellenistic poetics, with special emphasis on those aspects that could be at the basis of the process of prosification of poetic texts in this period.
Downloads
References
Bethe, E. 1903: «Die Quellenangaben zu Parthenios und Antoninus Liberalis», Hermes 38, pp. 608-617.
Billault, A. 2008: «La littérature dans les Erotica Pathémata de Parthénios», en Zucker 2008, pp. 13-26.
Biraud, M. 2008: «Complexité narrative et structuration du recueil des Erotica Pathémata de Parthénios de Nicée», en Zucker 2008, pp. 67-82.
Biraud, M. 2016: «De la muse métrique à la muse accentuelle: étude des organizations rythmiques dans les préfaces de deux 'prosateurs', Parthénios et Chariton», en Guez, J.-Ph. y Kasprzyk, D. (eds.), Penser la prose dans le monde gréco-romain, Rennes, pp. 165-184.
Biraud, M., Voisin, D. y Zucker, A. 2008: Parthénios de Nicée. Passions d'amour, Grenoble.
Cairns, Fr. 1979: «The Origins of Latin Love-Elegy», en Tibullus: A Hellenistic Poet at Rome, Cambridge, pp. 214-230.
Calderón Dorda, E. 1988: Partenio. Sufrimientos de amor y fragmentos, Madrid.
Calderón Dorda, E. 2008: «Le sacrifice d'Euliméné dans Parthénios de Nicée (EP 35) et ses modèles tragiques», en Zucker 2008, pp. 149-162.
Denniston, J. D. 19702: The Greek Particles, Oxford.
Dubischar, M. 2015: «Typology of Philological Writings», en Montanari, F., Matthaios, St. y Rengakos, A. (eds.), Brill's Companion to Ancient Greek Scholarship I: History. Disciplinary Profiles, Leiden-Boston, pp. 545-599. https://doi.org/10.1163/9789004281929_008
Durbec, Y. 2009: «Nicaenetos de Samos: un poète hellénistique», ARF 11, pp. 21-24.
Francese, Ch. 1995: Parthenius of Nicaea and Roman Love Stories, Ann Arbor (Mi).
Francese, Ch. 2008: «L'érotisme dans les Erotica Pathémata de Parthénios», en Zucker 2008, pp. 163-173.
Gallé Cejudo, R. J. 2013: «Formas prosificadas de la elegía helenística: la historia de Acteón el argivo de Amat. Narr. II (Mor. 772-773B)», en Santana Henríquez, G. (ed.), Plutarco y las artes, Madrid, pp. 75-84.
Gallé Cejudo, R. J. 2016: «Textos de prosificación verificable en los Ἐρωτικὰ Παθήματα de Partenio de Nicea», en Montes Cala, J. G. et al. (eds.), Fronteras entre el verso y la prosa en la literatura helenística y helenístico-romana, Bari, pp. 137-168.
Giangrande, G. 2002: «Cinco notas filológicas», Myrtia 17, pp. 127-142.
Ibáñez Chacón, Á 2014: Los Parallela Minora atribuidos a Plutarco (Mor. 305A-316B): introducción, edición, traducción y comentario (tesis doctoral), Málaga.
Kühner, R. y Gerth, B. 1955: Ausführliche Grammatik der griechischen Sprache, Leverkusen [3.º ed. de R. Kühner y F. Blass; orig. 1890]
Lausberg, H. 1966: Manual de retórica literaria, Madrid.
Lightfoot, J. L. 1999: Parthenius of Nicaea. Extant works edited with introduction and commentary, Oxford.
Lightfoot, J. L. 2009a: Hellenistic Collection. Philitas. Alexander of Aetolia. Hermesianax. Euphorion. Parthenius, Cambridge (Mass.)-Londres.
Lightfoot, J. L. 2009b: «Ovid and Hellenistic Poetry», en Knox, P. E. (ed.), A Companion to Ovid, Londres, pp. 219-235.
Magnelli, E. 1999: Alexandri Aetoli Testimonia et Fragmenta, Florencia.
Mayer G'Schrey, R. 1898: Pathenius Nicaeensis quale in fabularum amatoriarum breviario dicendi genus secutus sit. (tesis doctoral), Heidelberg.
Montes Cala, J. G. 2016: «Πολλὰ ψεύδονται οιδοί. Poesía o verdad: la gran escisión», en Fronteras entre el verso y la prosa en la literatura helenística y helenístico-romana, Bari, pp. 69-88
Musso, O. 1976: «Sulla struttura del cod. Pal. gr. 398 e deduzioni storico-letterarie», Prometheus 2, pp. 1-10.
Rodríguez Adrados, F.: 1992: Nueva sintaxis del griego antiguo, Madrid.
Rosenmeyer, P. A. 2001: Ancient Epistolary Fictions. The Letters in Greek Literature, Cambridge.
Ruppert, J. 1911: Quaestiones ad historiam dedicationis librorum pertinentes (tesis doctoral), Leipzig.
Sellheim, C. A. R. 1930: De Parthenii et Antonini fontium indiculorum auctoribus (tesis doctoral), Halle.
Spatafora, G. 1995: Partenio de Nicea, Erotikà Pathémata. Introduzione, testo critico, traduzione e commento (London Studies in Classical Philology 27), Atenas.
Spatafora, G. 2008: «Les Erotica Pathémata de Parthénios et la récriture en format abrégé», en Zucker 2008, pp. 27-38.
Sykutris, J. 1931: «Epistolographie», RE Suppl. 5, cols., pp. 185?220.
Van Groningen, B. A. 1953: La poésie verbale grecque. Essai de mise au point, Ámsterdam.
Voisin, D. 2008: «Dispositio et stratégies littéraires dans les Erotica Pathémata de Parthénios», en Zucker 2008, pp. 39-65.
Zangoiánnis, D. K. 1900: «Κριτικαὶ παρατηρήσεις εἰς Παρθένιον Περὶ ἐρωτικῶν παθημάτων», Ἀθηνᾶ 12, pp. 459-475.
Zimmermann, F. 1934: «Parthenios' Brief an Gallus», Hermes 69, pp. 179-189.
Zucker, A. (ed.) 2008: Littérature et érotisme dans les Passions d'amour de Parthénios de Nicée, Grenoble.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.