Comic intrigue versus tragic intrigue in Aristophanes’ Thesmophoriazousae
DOI:
https://doi.org/10.3989/emerita.2012.13.1120Keywords:
Thesmophoriazousae, paratragedy, parody, comic intrigue, tragic intrigue, rescue tragedies, EuripidesAbstract
Thesmophoriazousae is a play with a wide presence of parodic elements taken from the rescue tragedies of Euripides. In the present article we analyze the way in which Aristophanes, when plotting the comic action in this comedy, recreates the typical sequence of a tragic rescue intrigue, in particular Euripides’. We hold that the elements which come after the parabasis in Thesmophoriazousae have an organic value and do not disrupt the comic action since they continue presenting the hero in the pursuit of his goals, thus the paratragedy covers the configuration of comic action from the beginning to the end.
Downloads
References
Abel, L. 1963: Metatheatre: A New View of Dramatic Form, Nueva York.
Austin, N. y Olson, S. D. (eds.) 2004: Aristophanes’ Thesmophoriazusae, Oxford.
Bowie, A. 2004: «Aristophanes», en Jong, I. J. F. de, Nünlist, R. y Bowie, A. (eds.), Narrator, Narratees, and Narratives in Ancient Greek Literature, Leiden-Boston, pp. 281-295. PMid:14769610
Bremer, J. M. 1991: «Aristophanes on his Own Poetry», en Reverdin, O. y Grange, B. (eds.), Aristophane, «Entretiens de la Fondation Hardt» 38, Vandoeuvres-Ginebra, pp. 125-165.
Bubel, F. von (ed.) 1991: Euripides, Andromeda, Stuttgart.
Carter, E. 1987: Actor, Author and Audience in Aristophanes’ Thesmophoriazusae, Diss. J. Hopkins University.
Collard, C., Cropp, M. J. y Lee, K. H. 1995: Euripides: Selected Fragmentary Plays, Volume 1, Warminster.
Collard, C., Cropp, M. J. y Gibert, J. 2004: Euripides: Selected Fragmentary Plays, Volume 2, Oxford.
Delaney, C. 1984: Studies in Greek Literary Parody, with Special Reference to Aristophanes and Plato, Oxford.
Dieterle, A. 1980: Die Strukturelemente der Intrige in der griechisch-römischen Komödie, Ámsterdam.
Falcetto, R. 2002: Il Palamede di Euripide, Alessandria.
Farioli, M. 2001: Mundus alter: utopie e distopie nella commedia greca antica, Milán.
Foley, H. 1988: «Tragedy and Politics in Aristophanes' Acharnians», JHS 108, pp. 33-47. http://dx.doi.org/10.2307/632629
Frey, V. 1948: «Die Komödie des Aristophanes», MH 5, pp. 16-177.
Garzya, A. 1962: Pensiero e tecnica drammatica in Euripide. Nápoles.
Genette, G. 1982: Palimpsestes. La littérature au second degré, París.
Glei, R. 1992: «Aristoteles üer Linsenbrei. Intertextualität und Gattungsgenese am Beispiel der antiken Parodie», Philologus 136, pp. 42-59.
Goldhill, S. 1991: The Poets’ Voice, Cambridge.
Gruber, W. 1986: Comic Theaters. Studies in Performance and Audience Response, Atenas-Londres.
Hall, E. 2006: The Theatrical Cast of Athens. Interactions between Ancient Greek Drama & Society, Oxford.
Hornby, R. 1986: Drama, Metadrama, and Perception, Londres-Toronto.
Hunzinger, C. 2000: «Aristophane, lecteur d’Euripide», en Le theatre grec antique: La comédie, Actes du 10ème colloque de la Villa Kérylos, París, pp. 99-110.
Jong, I. J. F. de 2004: «Narratological Theorie on Narrators, Narratees, and Narratives», en Jong, I. J. F. de, Nünlist, R. y Bowie, A. (eds.), Narrator, Narratees, and Narratives in Ancient Greek Literature, Leiden-Boston, pp. 1-10.
Jouanna, J. 1997: «Structures scéniques et personnages: essai de comparaison entre les Acharniens et les Thesmophories», en Menu, M y Thiercy, P. (eds.), Aristophane: la langue, la scène, la cité, Bari, pp. 253-268.
Klimek-Winter, R. 1993: Andromedatragödien: Sophokles, Euripides, Livius Andronikos, Ennius Accius. Text, Einleitung und Kommentar, Stuttgart. http://dx.doi.org/10.1515/9783110950571
Koller, H. 1956: «Die Parodie», Glotta 35, pp. 17-32.
Macía Aparicio, L. y Villa Polo, J. de la (eds.) 1987: Tres Comedias de Aristófanes. La Asamblea de las Mujeres, Lisístrata, Las Tesmoforiantes, Madrid.
Mastromarco, G. 1998: «La degradazione del mostro. La maschera del Ciclope nella commedia e nell dramma satiresco del quinto secolo a. C. », en Belardinelli, A. et al. (eds.), Tessere. Frammenti della commedia greca: studi e commenti, Bari, pp. 9-42.
Mastromarco, G. 2006: «La paratragodia, il libro, la memoria», en Medda, E., Mirto, M. S. y Pattoni, M. P. (eds.), Intersezioni del tragico e del comico nel teatro del V secolo a. C., Pisa, pp. 137-191.
Melero, A. 2004: «La lengua de la utopía», en López Eire, A. y Ramos Guerreira, A. (eds.), Registros lingü.sticos en las lenguas clásicas, Salamanca, pp. 149-172.
Möllendorf, P. von 1995: Grundlagen einer Ästhetik der Alten Komödie: Untersuchungen zu Aristophanes und Michail Bachtin, Tubinga.
Möllendorf, P. von 2002: Aristophanes, Hildesheim.
Murray, R. 1987: «Aristophanic Protest», Hermes 115, pp. 146-154.
Preiser, C. 2000: Euripides, Telephos. Einleitung, Text, Kommentar, Zúrich-Nueva York. PMCid:1731057
Quijada, M. 2004: «Dioniso, lector de Andrómeda en Ranas», en Bartolomé, J., González, M.ª C. y Quijada, M. (eds.), La escritura y el libro en la Antigüedad, Madrid, pp. 239-256.
Quijada, M. 2005: «La anagnórisis como materia y forma de la tragedia griega», en Martino, F. de y Morenilla, C. (eds.), Entre la creación y la recreación. La recepción del teatro greco-latino en la tradición occidental, Bari, pp. 491-509.
Quijada, M. 2011: «El Eurípides tardío y los límites de la tragedia», en Quijada Sagredo, M. (ed.), Estudios sobre tragedia griega. Eurípides, el teatro griego de finales del siglo V a. C. y su influencia posterior, Madrid, pp. 31-48.
Rau, P. 1967: Paratragodia, «Zetemata» 45, Múnich.
Schmid, W. 1946: Geschichte der griechischen Literatur IV, Múnich.
Schwinge, E. R. 1965: Lexikon der Alten Welt, 1965, Col. 1874, s. v. Mechánema.
Schwinge, E. R. 2002: «Aristophanes und Euripides», en Ercolani, A. (ed.), Spoudaiogeloion. Form und Funktion der Verspottung in der aristophanischen Komödie (Drama. Beiträge zum antiken Drama und seiner Rezeption 11), Stuttgart, pp. 3-43.
Seaford, R. (ed.) 1984: Euripides’ Cyclops, Oxford.
Silk, M. S. 1993: «Aristophanic Paratragedy», en Sommerstein, A. H. et al. (eds.), Tragedy, Comedy and the Polis, Bari, pp. 477-504.
Silk, M. S. 2000: Aristophanes and the Definition of Comedy, Oxford. PMCid:1766762
Silva, M.ª de F. 2011: «The Foreign Living in Athens: A Dramatic Type Character of the Last Quarter of the 5th Century B.C.», en Quijada Sagredo, M. (ed.), Estudios sobre tragedia griega. Eurípides, el teatro griego de finales del siglo V a. C. y su influencia posterior, Madrid, pp. 201-218.
Slater, N. W. 2002: Spectator Politics. Metatheatre and Performance in Aristophanes, Pensilvania.
Solmsen, F. 1932: «Zur Gestaltung des Intrigenmotivs in den Tragödien des Sophokles und Euripides», Philologus 87, pp. 1-17.
Strohm, H. 1957: Euripides. Interpretationen zur dramatischen Form, Múnich.
Taafe, L. K. 1987: Gender, Deception, and Metatheater in Aristophanes’ Ecclesiazusae, Diss. Cornell University.
Taafe, L. K. 1993: Aristophanes and Women, Oxford.
Ussher, R. G. (ed.) 1978: Euripides’ Cyclops, Introduction and Commentary, Roma.
Wilamowitz, U. von 1875: Analecta Euripidea, Berlín.
Wright, M. 2005: Euripides’ Escape-Tragedies, Oxford.
Zeitlin, F. I. 1996: Playing the Other: Gender and Society in Classical Greek Literature, Chicago-Londres, cap. 9 (=«Travesties of Gender and Genre in Aristophanes’ Thesmophoriazousae», en Foley, H. P. (ed.), Reflections of Women in Antiquity, Londres-Nueva York, 1981, pp. 169-217).
Zimmermann, B. 1983: «Utopisches und Utopie in den Komödien des Aristophanes », WJA 9, pp. 57-77.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.