Cercidas and Euripides’ Antiope
DOI:
https://doi.org/10.3989/emerita.2012.14.1111Keywords:
Cercidas, Euripides, Antiope, hunting, food, athletics, music, city wallsAbstract
Analysis of the reminiscences of Euripides’ Antiope which may be detected in the remains of Cercidas’ third meliamb: first, the musical hunting (cf. E. frs. 187, 198 Kn); second, the link between music and philosophy, and, third (perhaps), the contrast between the philosopher and the athlete (cf. E. fr. 201 Kn). Cercidas may have seen in Euripides’ Amphion a mythical forerunner of his own political and musical activity.
Downloads
References
Arrighetti, G., 1987: Poeti, eruditi e biografi. Momenti della reflessione dei Greci sulla letteratura, Pisa.
Barber, E. A., 1921: «Cercidas», en Powell, J. U. y Barber, E. A. (eds.), New Chapters in the History of Greek Literature, Oxford, pp. 1-12.
Bárbari Squarotti, G., 1993: 'La rete mortale'. Caccia e cacciatore nelle tragedie diEuripide, Caltanisetta-Roma.
Campos Daroca, J. y López Cruces, J. L. 1992: «Cércidas sobre la creación poética (mel. III Livrea)», Emerita LX 1, pp. 21-29. http://dx.doi.org/10.3989/emerita.1992.v60.i1.479
Collard, C. (ed.) 2004: «Antiope», en Collard, C., Cropp, M. J. y Gibert, J. (eds.), Euripides. Selected Fragmentary Plays, vol. II, Oxford, pp. 259-329.
Croiset, M., 1911: «Kerkidas de Mégalopolis», JS n.s. 9, pp. 481-493.
Cusset, Chr. 1997: La Muse dans la Bibliothèque. Réécriture et intertextualité dans la poésie alexandrine, París.
Diehl, E. (ed.) 19523: Anthologia Lyrica Graeca, vol. III, Lipsia.
Dudley, D. R. 1937: A History of Cynicism from Diogenes to the 6th Century AD, Londres (diversas reimpresiones).
Fraccaroli, G. 1912: recensión de The Oxyrhynchus Papyri, vol. VIII, en RFIC 40, pp. 124-129.
García Romero, F. 1992: Los Juegos Olímpicos y el deporte en Grecia, Sabadell. PMid:1363369
Gigante, M. 1995: «Cercida, Filodemo e Orazio», RFIC 33, pp. 286-293 (reimpr. en Ricerche filodemee, Nápoles, 19832, pp. 235-243).
Goulet-Cazé, M.-O. 2001: L'ascèse cynique: Un commentaier de Diogène Laërce VI 70-71, París.
Haussleiter, J. 1935: Der Vegetarismus in der Antike, Berlín.
Hunt, A. S. (ed.) 1911: «POxy. 1082: Cercidas, Meliambi», The Oxyrhynchus Papyri, vol. VIII, Londres, pp. 20-59.
Hunter, R. L. (ed.) 1983: Eubulus. The Fragments, Cambridge. Joly, R. 1956:
Joly, R. 1956: Le thème philosophique des genres de vie dans l'Antiquité Classique, Bruselas.
Kambitsis, J. (ed.) 1972: L'Antiope d'Euripide. Édition commentée des fragments, Atenas.
Kannicht, R. (ed.) 2004: Tragicorum Graecorum Fragmenta, vol. 5: Euripides,Gotinga.
Knox, A. D. (ed.) 1923: The First Greek Anthologist. With Notes on some Choliambic Fragments, Cambridge.
Knox, A. D. 1925: «The Kerkidas Papyrus II», CR 39, pp. 50-55.
Knox, A. D. 1930: recensión de F. Jung, Hipponax redivivus, en Gnomon 6, pp. 321-324.
Lens, J. 1990: «Cercidas, fr. III Livrea», Flor. Ilib. 1, p. 211.
Livrea, E. (ed.) 1986: Studi Cercidei (P.Oxy. 1082), Bonn.
Livrea, E. 1997: «Callimachus senex, Cercidas senex ed i loro critici», ZPE 119, pp. 37-42.
Livrea, E. 2007: «La vecchaia su papiro. Saffo, Simonide, Callimaco, Cercida», en Bastianni, G. y Casanova, A (eds.), I papiri di Saffo e di Alceo. Atti del convegno internazionale di studi. Firenze 8-9 giugno 2006, Florencia, pp. 67-81.
Lomiento, L. 1988: «Cercida, fr. 3 Livrea: problemi di interpretazione testuale e metrica», QUCC n.s. 29, pp. 95-109.
Lomiento, L. (ed.) 1993: Cercidas. Testimonia et fragmenta, Roma.
Lomiento, L. 1996: «Pindaro, Nem. 6, 32 e Cercida, Mel. 3, 7: itinerario di due metafore», QUCC 54, pp. 67-71.
López Cruces, J. L. 1995: Cercidas de Mégalopolis. Politique et tradition littéraire, Ámsterdam.
López Cruces, J. L. 1997: «Procedimientos fónicos en el poeta yámbico Cércidas de Megalópolis», en Adrados, F. R. y Martínez Díez, A. (eds.), Actas del IX Congreso Español de Estudios Clásicos (Madrid, 27-30 de septiembre de 1995), vol. I, Madrid, pp. 131-135.
López Cruces, J. L. 2003: «Une Antiope cynique?», Prometheus 29, pp. 17-36.
López Cruces, J. L. 2007: «Eurípides músico: Antíope y la reescritura de los mitos musicales», en Campos Daroca, F. J., García González, F. J., López Cruces, J. L. y Romero Mariscal, L. P. (eds.), Las personas de Eurípides, Ámsterdam, pp. 3-37.
López Cruces, J. L. y Campos Daroca, J. 1994: «The Metre of Cercidas», ZPE 102, pp. 81-94.
Loring, W. 1892: «Town Halls and Internal Topography» en Gardner, E.A., Loring, W., Richards, G.C. y Woodhouse, W. J., Excavations at Megalopolis, Londres, pp. 106-121.
Mass, P. 1911a: «Cercidae cynici meliambi nuper inventi instructi», BPhW 32, pp. 1011-1016.
Maas, P. 1911b: recensión de The Oxyrhynchus Papyri, vol. VIII, en BPhW 39, 1214-1217.
McNamee, K. 1981: «Greek Literary Papyri Revised buy Two or More Hands», en Bagnall, R. S., Browne, G. m., Hanson, A. E. y Koenen, L. (eds.), Proceedings of the 16th International Congress of Papyrology (New York, 24-31 July 1980), Chico, pp. 79-91.
Meineke, A. 1863: «Miscellanea (nr. 68): Ein Fragment des Kerkidas aus Megalopolis», JKlPh 87, p. 387.
Meyer, G. 1923: Die stilistische Verwendung der Nominalkomposition im Griechischen,Leipzig. PMCid:1517580
Nachov, I. M. 1973: «La poesía de la protesta y la cólera (Sótades, Fénix, Cércidas)», VKF 5, pp. 5-67 (en ruso).
Onians, R. B. 19862: The Origins of European Thought: About the Body, the Mind, the Soul, the World, Time and Fate, Cambridge.
Paquet, L. (trad.) 1988 [1971]: Les Cyniques Grecs. Fragments et Témoignages, Ottawa.
Pasqueli, G. 1920: Orazio Lirico, Florencia.
Pennacini, A. 1955-1956: «Cercida e il secondo cinismo», AAT 90, pp. 257-283.
Petronotis, A. 1973: 'H My , Atenas.
Roca Ferrer, J. 1974: Kynikòs trópos. Cinismo y subversión literaria en la Antigüedad, Barcelona.
Rose, G. P. 1979: «Odysseus' Barking Heart», TAPhA 109, pp. 215-230.
Russo, J. 1968: «Homer Against his Tradition», Arion 7, pp. 275-295.
Schaal, H. 1914: De Euripidis Antiopa, Tesis Doctoral, Berlín.
Schmidt, K. F. W. 1912: recensión de The Oxyrhynchus Papyri, vol. VIII, en GGA 11, pp. 634-641.
Snell, B. 1964: «Vita Activa and Vita Contemplativa in Euripides’ Antiope», Scenes from Greek Drama, Berkeley-Los Ángeles, pp. 70-98 (versión alemana, Szenen aus griechischen Drama, Berlín, 1971, pp. 76-103).
Steinrück, M. 2009: Der neue Iambos. Studien zu den Formwegen eines griechischen Diskurses im Hellenismus und der Kaiserzeit, Hildesheim-Zúrich-Nueva York.
Taplin, O. 2007: Pots & Plays. Interactions between Tragedy and Greek Vase-Painting of the Fourth Century B.C., Los Ángeles.
Trendall, A. D. 1986: «Two Apulian Calyx-Kraters with Representations of Amphion and Zethos», en Enthousiasmos. Essays of Greek and related Pottery presented to Jaap M. Hemelrijk, Ámsterdam, pp. 157-166.
Webster, T. B. L. 1964: Hellenistic Poetry and Art, Londres.
White, H. 1998: recensión de Lomiento, Cercidas (cit. supra), en Myrtia 13, pp. 247-249.
Wilamowitz-Moellendorff, U. von, 1918: «Kerkidas», SBBerl, pp. 1138-1164 (=Kleine Schriften, tomo II, Berlín, 1941, pp. 128-159).
Williams, F. 1984: «Two Notes on Cercidas of Megalopolis», en Apophoreta Philologica Emmanueli Fernández-Galiano a sodalibus oblata (= EClás XXVI 87), Madrid, pp. 351-357.
Williams, F. 2002: «Cercidas fr. 3 Liv.: Canine Language in a Cynic Poet?», ZPE 139, pp. 40-42.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.