Iamque opus exegi: the Ode III 30 of Horace in words of Ovid
DOI:
https://doi.org/10.3989/emerita.2016.05.1429Keywords:
Horace, Ovid, tracesAbstract
Study of Horace Carm. III 30 traces in Ovid Met. XV 871-879, specially in vocabulary and syntax.
Downloads
References
Achcar, F. 1991: «As fontes do topos horaciano Exegi monumentum », en Mito, religião e sociedade: (atas do II congresso nacional de estudios clássicos), São Paulo, pp. 191-195.
Albrecht, M. von 1981a: «Dichter und leser- am Beispiel Ovids», Gymnasium 88, pp. 222-235.
Albrecht, M. von 1981b: «Ovide et ses lecteurs», Revue des études latines 59, pp. 207-215.
Alvar Ezquerra, A. 1998: «Tipología de los procedimientos intertextuales en la poesía latina antigua», IX congreso español de estudio clásicos . 5, Madrid, pp. 3-16.
Álvarez, C. e Iglesias, R. Mª. (ed. y trad.) 20046 : Ovidio, Metamorfosis , Madrid.
Ba-os Ba-os, J. M. (coord.) 2009: Sintaxis del latín clásico , Madrid.
Buisel, M. D. 2003: «Un motivo recurrente: la inmortalidad del poeta (de Píndaro, Pítica VI 5-14 a Marcial, VIII 3 y X 2)», en Koronís. Homenaje a Carlos Ronchi March, Buenos Aires, pp. 267-283.
Ciccarelli, I. 1997: «Ovidio, Tristia 4, 10 e i topoi della sphragís », Aufidus N.S. 32, pp. 61-92.
Ciccarelli, I. 2003: «Da Orazio a Ovidio: 'lezioni di letteratura' a confronto», Euphrosyne 3, pp. 317-326.
Coleman, R. 1971: «Structure and intention in the Metamorphoses », CQ 21, pp. 459-477. http://dx.doi.org/10.1017/S0009838800033644
Courrént, M. 2008: «Nomen erit indelebile nostrum : Auguste et la littérature monumentale», Euphrosyne 36, pp. 257-268.
Currie, H. M. 1981: «Ovid and the roman stage», ANRW 2, Nº 31. 4, pp. 2701-2742.
Degl'Innocenti Pierini, R. 1995: «Numerosus Horatius . Aspetti della presenza oraziana in Ovidio», en Setaioli, A. (ed.), Orazio: umanità, politica, cultura. Atti del convegno di Gubbio 20-22 ott. 1992 , Perugia, pp. 101-116.
Dopico Caínzos, M. D. 1998: «Le concept de l'aeternitas de Rome. Sa diffusion dans la société romaine», LEC 66, pp. 259-279.
Due, O. S. 1974: Changing forms. Studies in the Metamorphoses of Ovid, Copenhague. PMid:1136790
Estefanía, D. 1999: «Ovidio, Quintilano y el "canon" literario», en Ovid, Werk und Wirkung, Festgabe für Michael von Albrecht zum 65. Geburtstag, 2 vol., her. W. Schubert, Studien zur klassichen Philologie 100, Frankfurt am Main, vol. II, pp. 829-840.
Flores, E. 1999: «Lucrezio in Ovidio», en Ovid, Werk und Wirkung, Festgabe für Michael von Albrecht zum 65. Geburtstag, 2 vol., her. W. Schubert, Studien zur klassichen Philologie 100, Frankfurt am Main, vol. I, pp. 35-40.
Fontán, A. 1966: «Análisis estructural de la poesía: un comentario a Horacio, Od . III 30», EClás 10, pp. 123-133.
Fraenkel, E. 1957: Horace , Oxford.
Galinsky, K. 1998: Augustan culture: an interpretative introduction, Princeton.
Galinsky, K. 1999: «Ovid's poetology in the Metamorphoses », en Ovid, Werk und Wirkung, Festgabe für Michael von Albrecht zum 65. Geburtstag, 2 vol., her. W. Schubert, Studien zur klassichen Philologie 100, Frankfurt am Main, vol. I, pp. 305-314.
Gómez Pallarés, J. 1994: «Horacio y la musa epigraphica », Euphrosyne 22, pp. 63-80.
González Vázquez, J. 1992: «Poesía e inmortalidad en las elegías ovidianas del destierro», FlorIlib 3, pp. 261-269.
González Vázquez, J. 1993: «En torno a la retractatio de un pasaje virgiliano en Tristia I, 1», Latomus 52, pp. 75-83.
Herescu, N. I. 1958: «Le sens de l'epitaphe ovidienne», en N. I. Herescu (ed.) Ovidiana. Recherches sur Ovide, París, pp. 420-442.
Hoces Sánchez, M. C. 1995: «Métrica y música en Ovidio: las obras del destierro», FlorIlib 6, pp. 245-271.
Hoces Sánchez, M. C. 2012: «Los últimos versos de las Metamorfosis de Ovidio: una sphragís con ecos horacianos», en Luque, J. - Rincón, Mª. D. - Velázquez, I. (eds.), Dulces Camenae, Poética y poesía latinas, Granada, pp. 109-121.
Holleman, A.W.J. 1970: «Ovid, Tr ., IV, 10, 50», Latomus 29, pp. 503-504.
Holleman, A.W.J. 1971: «Ovid and Politics», Historia 20, pp. 458-466.
Hornblower, S. y Spawforth, A. (eds.) 20033 : Oxford Classical Dictionary , Oxford.
Iodice di Martino, M. G. 1981: «Ovidio e la poesia», RCCM 23, pp. 63-108.
Iturgáiz, X. 1952: «Exegi monumentum», Helmantica 2, pp. 427-440.
Korzeniewski, D. 1968: «Monumentum regali situ pyramidum altius, (Zu Hor. C . 3, 30)», Mnemosyne 21, pp. 29-34. http://dx.doi.org/10.1163/156852568X00040
Korzeniewski, D. 1972: «Exegi monumentum. Hor. carm. 3, 30 und die Topik der Grabgedichte», Gymnasium 79, pp. 380-388.
Kroener, H. O. 1917: «Ovidio y los poetas», EClás 15, pp. 99-110.
Luque Moreno, J. 1995: «Tibulo a través de Ovidio», Emerita 63, pp. 341-351. http://dx.doi.org/10.3989/emerita.1995.v63.i2.344
Luque Moreno, J. 1998: «Métrica y estilística: líneas generales», FlorIlib 10, pp. 201-210.
Luque Moreno, J. 2000: «Métrica verbal: 'tipos rítmicos' y 'tipos métricos'», FlorIlib 11, pp. 121-135.
Merli, E. 2004: «On the number of books in Ovid's Metamorphoses », CQ 54, pp. 304-307. http://dx.doi.org/10.1093/cq/54.1.304
Migliorini, P. 1980: «Osservazioni di critica letteraria in Ovidio: il giudizio su Lucrecio in Am . I 15, 24-25», Prometheus 6, pp. 56-66.
Moulton, C. 1973: «Ovid as anti-augustan: Met . 15, 843-79», CW 67, pp. 4-7.
Nasta, M. 2004: «"Aere perennius": identidad poética y memoria colectiva en Horacio, Carm. 3, 30», Euphrosyne 32, pp. 173-184.
Nisbet, R.G.M. y Rudd, N. 2004: A commentary on Horace: «Odes», book III , Oxford.
Otis, B. 1966: Ovid as an epic poet, Cambridge. PMid:5916876
Otón Sobrino, E. 1999: «Tibulo en Ovidio», en Ovid, Werk und Wirkung, Festgabe für Michael von Albrecht zum 65. Geburtstag, 2 vol., her. W. Schubert, Studien zur klassichen Philologie 100, Frankfurt am Main, vol. I, pp. 153-155.
Pohlenz, M. 1913: «Die Abfassungszeit von Ovids Metamorphosen », Hermes 48, pp. 1-13.
Paratore, E. 1958: «L'evoluzione della "sphragís" dalle prime alle ultime opere di Ovidio», Atti del convegno internazionale ovidiano, Sulmona, pp. 73-203.
Petersmann, G. 1983: «Cornelius Gallus und der Papyrus von Qasr Ibrim», ANRW II Nº 30. 3, pp. 1649-1655.
Romano, E. 1991: Q. Orazio Flaco, Le opere, I: le odi, il carme secolare, gli epodi , tomo II, comm. di Elisa Romano, Roma.
Rosati, G. 1979: «L'esistenza letteraria. Ovidio e l'autocoscienza della poesia», MD 2, pp. 101-136. http://dx.doi.org/10.2307/40235721
Rubio, L. 1981: Introducción a la sintaxis estructural del latín, Barcelona.
Rubio Fernández, L. y González Rolán, T. 1985: Nueva Gramática Latina, Madrid.
Segal, Ch. 1969: «Myth and philosopy in the Metamorphoses . Ovid's Augustanism and the Augustan conclusion to book XV», AJPh 90, pp. 257-292.
Simpson, C. J. 2002: «Exegi monumentum : building imagery and metaphor in Horace, Odes 1-3», Euphrosyne 30, pp. 57-66.
Syndikus, H. P., 1973: Die Lyrik des Horaz. Eine Interpretation der Oden, Band II, Drittes und viertes Buch, Darmstadt.
West, D., 2002: Horace Odes III. Dulce Periculum, Oxford.
Wickkiser, B. L. 1999: «Famous last words: putting Ovid's sphragis back into the Metamorphoses », MD 42, pp. 113-142. http://dx.doi.org/10.2307/40236140
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read here the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.